Fredag den 7. oktober 2016

Temakoncert:
“Wind Band Classics”

Dirigent og solist: Jesper Juul

Hør de store, berømte originalværker for harmoniorkester – blæseorkester – concert band – wind band. Kært barn har mange navne! Vi spiller musik, der er frygtet af amatørerne og elsket af de professionelle – eller er det omvendt?

Koncerten har fået overskriften “Wind band Classics”.  Som titlen antyder, vil musikkorpset her præsentere nogle af de klassiske mesterværker, der originalt er skrevet til blæseorkestre. Som Danmarks eneste professionelle harmoniorkester føler vi en forpligtelse overfor denne musik, og vi håber, at rigtig mange af dem, der har interesse i blæsemusik, vil komme for at høre det.

Man vil blandt andet kunne høre “Suite no. 1” af Gustav Holst, “Lincolnshire Posy” af Percy Grainger og “Rock Encounter” af Jay Chattaway. Og til at dirigere denne koncert har vi allieret os med Jesper Juul, der er professor på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Jesper vil også selv være solist på basun i Søren Hyldgaards “Concerto Borealis” der er blevet en nyklassiker i repertoiret for basun og blæseorkestre.

Den Kongelige Livgardes Musikkorps. Foto: Olav Vibild

Tekst: FW/KKB, 08.09.16