Kongemarcher på nettet

En nationalskat, de kongelige marcher, er kommet på nettet. Læs om marcherne,  download noderne gratis og se videoerne.
The royal marches: watch the videos, download the sheet music.

I midten af 1800-tallet startede en særlig musiktradition i Danmark, hvor monarken og medlemmer af den kongelige familie begyndte at få komponeret personlige honnørmarcher.

Igennem århundreder har marcher været en musikalsk genre, der har været brugt til at styrke og opmuntre soldater, inden de skulle i kamp. Anført af et militærorkester sikrede musikken også, at der blev gået i takt.

Gennem tiden har de kongelige honnørmarcher lydt ved vagtskiftet på regentens residens og ved andre større begivenheder i Kongehuset. Samtidig har de forskellige kongelige honnørmarcher været med til at portrættere de forskellige regenter og medlemmer af den kongelige familie, hvor skjulte referencer og hilsner er lagt ind i melodierne.

De kongelige honnørmarcher, også kendt som kongemarcherne, var i starten gaver fra komponisterne til regenten, men i nyere tid er honnørmarcherne blevet skabt i tæt samarbejde med de kongelige selv.

I et omfattende projekt (efter idé af Dr. Peter Ettrup Larsen) er alle Kongemarcher og Honnørmarcher blevet optaget på video (kan også ses på Kongehusets hjemmeside) i 2017. David M.A.P. Palmquist har den musikalske ledelse og har også lavet renskriften af alle noder. Nu giver Livgardens Musikkorps alle interesserede mulighed for gratis at se og downloade noderne.

In an extensive project (based on Dr Peter Ettrup Larsen’s idea) all the Royal Marches and the Salute Marches have been recorded on video in 2017 (watch them on the website of The Royal House). David M.A.P. Palmquist was the conductor and has as well proofread of all the music. Now the Band of the Royal Life Guards gives everybody interested the opportunity to have a look at and to download the sheet music free.
Watch the videos. Download the score and the parts.