Et minde vender hjem

Onsdag den 10. juni 2026 besøgte orkesterchef Eric Enstrøm fra Den Kongelige Livgardes Musikkorps Sanne Kiersgaard på Asklevvej i det gamle kampestenshus på Hærvejen nær Silkeborg. Anledningen var ganske særlig. Med sig havde han nemlig Ole Koch Sørensens scrapbøger, som siden tronskiftet i 2024 har været udstillet på Livgardens Historiske Samling.

Ole Koch Sørensen, der gennem mange år virkede som basunist ved Den Kongelige Livgardes Musikkorps, havde blandt sine personlige minder indsat partituret til et musikstykke, han komponerede i 1974. Dette værk har siden fået en helt særlig plads i Livgardens historie. Der er tale om en fanfare, som blev bestilt af Kongehuset og anvendes ved ceremonielle statsbegivenheder, hvor monarken deltager som statsoverhoved.

Historien om fanfaren

I begyndelsen af 1974 modtog Den Kongelige Livgarde en henvendelse fra Kongehuset med ønsket om at få komponeret en fanfare til ceremonielt brug ved Hendes Majestæt Dronningens ankomst til officielle begivenheder. Opgaven blev forelagt Den Kongelige Livgardes Musikkorps, og ved Årsdagsparaden fredag den 28. juni 1974 blev en komposition af musiker og basunist Ole Koch Sørensen opført for første gang ved Hendes Majestæt Dronningens ankomst til Livgardens Kaserne.

Fanfaren bar dengang titlen “Hendes Majestæt Dronning Margrethe II’s Hyldestfanfare” og blev modtaget med stor begejstring. Allerede på Livgardens Årsdag søndag den 30. juni 1974 blev værket officielt tilegnet Majestæten.

Oprindeligt var fanfaren skrevet for trompeter, kornetter, tromboner, tuba, horn og baryton, men den blev hurtigt arrangeret for hele Den Kongelige Livgardes Musikkorps. Med tiden blev titlen forenklet til “Dronningens Fanfare”, og under dette navn blev værket indspillet af musikkorpset på CD’en Garden i Galla i efteråret 1999.

En fanfare for fremtidens regenter

Efter tronskiftet den 14. januar 2024 rettede Kongehuset endnu en gang henvendelse til Den Kongelige Livgarde vedrørende fanfaren. Ønsket var, at værkets titel blev ændret, så det fremover kunne anvendes ved ceremonielle begivenheder omkring Danmarks til enhver tid siddende regent.

Da komponisten var afgået ved døden den 31. maj 2020, blev der rettet henvendelse til hans enke, Sanne Kiersgaard, med anmodning om tilladelse til at ændre titlen til “Fanfare for Danmarks Regent”.

Den 15. februar 2024 modtog Den Kongelige Livgarde følgende svar:

“Som arveberettiget giver jeg hermed tilladelse til, at titlen på ‘Hendes Majestæt Dronning Margrethe II’s Hyldestfanfare’, skrevet af min afdøde mand, kan ændres til ‘Fanfare for Danmarks Regent’, således at den fremover kan anvendes ceremonielt omkring den til enhver tid siddende regent i Danmark og dennes stedfortræder.

Titlen ændres ved Den Kongelige Livgardes Musikkorps’ foranstaltning, og noderne administreres ligeledes der.

De bedste hilsner

Sanne Kiersgaard”

Tilbage i familiens skød

I forbindelse med en audiens hos Hendes Majestæt Dronningen den 30. oktober 1974 afleverede Ole Koch Sørensen originalpartituret til fanfaren. Ved samme lejlighed bad han om at få signeret en personlig kopi som et varigt minde, hvilket Majestæten imødekom.

Nu, mere end 50 år senere, er partituret vendt tilbage til familien. Denne gang bærer det den nye titel “Fanfare for Danmarks Regent” og er tillige forsynet med Hans Majestæt Kongens signatur.

Med hjemkomsten af scrapbøgerne og partituret er et vigtigt stykke dansk musikhistorie vendt tilbage til familiens skød. Samtidig er fanfaren sikret for eftertiden som en levende del af de ceremonier, der markerer Danmarks monarki og dets traditioner.